CCB ÅGOTNES – KAI – 356 og 343
- Byggherre: CCB Ågotnes
- Beskrivelse - Trinn 1 - 343 : Totalentreprise. Prosjektering og produksjon av følgende konstruksjon: I en anbudskonkurranse på å rehabilitere kai 31 og 32 der dragere og kaiplate var sterkt korrodert, utarbeidet vi en alternativ løsning. De gamle spissbærende stålrørspelene under kaien var i god forfatning, kaiene var lave, og vanndybden foran kaifront var bare 7m. Vårt løsningsforslag var å støpe ny kaiplate over den eksisterende og ramme nye stålrørspeler lenger ut i sjøen slik at ny kaifront kom 6 m lenger ut. Da ble ny vanndybde 10m. Skråstilte stålkjernepeler ble etablert i bakkant av kaien for opptak av horisontale krefter. Kailengde for hver kai er 62m. Den nye kaiplaten ble 0,5m høyere og området på innsiden av kaiene ble også hevet med fall innover land.
- Byggeperiode - Trinn 1 - 343: Januar 2018 – Juli 2018
- Beskrivelse - Trinn 2 - 356 : Totalentreprise. Prosjektering og produksjon av følgende konstruksjon: I samarbeid med CCB designet vi en forlengelse av kai 31 med 82m. Nye kai 31 med 144m lengde kunne da betjene KNM Maud med en utenpåliggende fregatt. Byggetiden måtte være kort og derfor valgte vi et design med bruk av store prefabrikkerte kaielement som ble montert på rammede stålrørspeler med kranskip. Det tyngste elementet på 700 tonn ble forankret mot land med tradisjonell overgangsplate og friksjonsplate. De 2 pirelementene på 660 og 450 tonn ble forankret i friksjonsplate på land med tykkvegga, kraftige stålrør. For kai 32 ble havnebassenget utdypet mot sør slik at CCB kunne ta inn lengre skip. Det ble også prefabrikkert og montert en dykdalb i søndre del av kai 32.
- Byggeperiode - Trinn 2 - 356: Juni 2019 – februar 2020